«Αίθουσα του Θρόνου»

Πρόκειται για ένα συγκρότημα δωματίων που ο Evans ονόμασε «Αίθουσα του Θρόνου». Η ονομασία οφείλεται στο λίθινο κάθισμα που βρέθηκε στον χώρο πίσω από τον προθάλαμο.

Στον προθάλαμο σώζονται λίθινοι πάγκοι. Ανάμεσά τους αποκαλύφθηκαν τα ίχνη μιας χαμένης ξύλινης κατασκευής. Στο σημείο αυτό σήμερα έχει τοποθετηθεί ένα ξύλινο κάθισμα, αντίγραφο του λίθινου που υπάρχει στον διπλανό χώρο.

Μετά τον προθάλαμο ακολουθεί ο κεντρικός χώρος. Δεξιά και αριστερά από το λίθινο κάθισμα υπάρχουν επίσης λίθινοι πάγκοι.

Κατά την ανασκαφική έρευνα στον χώρο αυτό αποκαλύφθηκε ένας από τους Γρύπες του τοιχογραφικού διακόσμου, σχεδόν ολόκληρος, παρέχοντας έτσι αρκετά στοιχεία για την αποκατάσταση της σύνθεσης που κοσμούσε τον χώρο. Η αποκατάσταση της τοιχογραφίας βρίσκεται στο Μουσείο Ηρακλείου. Ο A. Evans τοποθέτησε εδώ ένα αντίγραφό της.

Στο δάπεδο βρέθηκαν λίθινα αγγεία λαδιού που συνήθως συνδέονται με τελετουργίες. Επίσης αριστερά, ένα χαμηλό χώρισμα με κίονα δημιουργεί μικρό χώρο που μοιάζει με δεξαμενή, επειδή το δάπεδό του βρίσκεται σε βαθύτερο επίπεδο. Ο A. Evans θεώρησε ότι χώροι με παρόμοια διαμόρφωση χρησιμοποιούνταν για τελετουργίες εξαγνισμού (καθαρμού) και γι αυτό τους ονόμασε «δεξαμενές καθαρμών».

Η Κεντρική αίθουσα επικοινωνεί στο βάθος με μια σειρά μικρών και σκοτεινών δωματίων που φωτίζονταν με λυχνάρια, όπως δείχνουν τα ευρήματα.

Η λειτουργία του συγκροτήματος είναι δύσκολο να προσδιοριστεί. Ο Evans πίστευε ότι οι χώροι χρησιμοποιούνταν για τελετουργίες στις οποίες πρωταγωνιστούσε ο βασιλιάς της Κνωσού με τη θρησκευτική του ιδιότητα. Άλλοι ερευνητές αποδίδουν πρωταγωνιστικό ρόλο σε μια γυναικεία μορφή. Φαίνεται πάντως ότι δεν πρόκειται για μια «Αίθουσα Θρόνου» όπως συνήθως την αντιλαμβανόμαστε σήμερα.

Για την ανακατασκευή των κιόνων της «Αίθουσας του Θρόνου» -όπως και του «Μεγάλου Κλιμακοστασίου»- το υλικό που επιλέχθηκε ήταν ο λίθος. Αρχικά, λαξευόταν το σχήμα του κίονα, στη συνέχεια η επιφάνεια επιχριόταν με κονίαμα και τέλος εφαρμοζόταν το ζωγραφικό στρώμα.

Για την ανακατασκευή των υπολοίπων αρχιτεκτονικών στοιχείων, τα οποία στην αρχική μορφή τους ήταν ξύλινα -όπως παραστάδες, πολύθυρα και δοκοί ενίσχυσης της τοιχοποιίας- χρησιμοποιήθηκε το οπλισμένο σκυρόδεμα. Οι επιφάνειες αυτές επιζωγραφίζονταν στη συνέχεια με κίτρινο χρώμα, με μία τεχνική τύπου «trompe d’ oil».

Οι χρωματισμένες επιφάνειες της «Αίθουσας του Θρόνου» είχαν υποστεί εκτεταμένες φθορές στο παρελθόν, κυρίως λόγω της ελεύθερης πρόσβασης των επισκεπτών στον χώρο παλαιότερα και της δυνατότητας άμεσης επαφής τους με τα αντίγραφα και τις άλλες ζωγραφικές επιφάνειες.

Στο πλαίσιο του Γ΄ ΚΠΣ έγιναν εργασίες συντήρησης των αντιγράφων των τοιχογραφιών, τα οποία αποκαταστάθηκαν αισθητικά και ανέκτησαν την αρχική τους αξία ως έργα τέχνης (φωτ. 1,2), ενώ αποκαταστάθηκαν και οι ζωγραφισμένες επιφάνειες των κιόνων και των απομιμήσεων του ξύλου, αναστήλωσης Evans (φωτ. 3,4,5).

φωτ. 1

φωτ. 2

φωτ. 3

φωτ. 4

φωτ. 5

Στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ έγιναν εργασίες συντήρησης των μινωικών κονιαμάτων στον χώρο της «Δεξαμενής Καθαρμών» του συγκροτήματος.

Designed by HORIZON ™ • 2015  |  52 queries in 0,226 secs